Tip os log ind

Spiller de hasard med Silkeborgs turisme?

16. februar 2019, 08.00

TURISTKONTOR Vi er nogle borgere, der har været både forundrede og bekymrede, siden bestyrelsen for Visit Silkeborg traf beslutningen om at lukke turistbureauet i en Danmarks større turistbyer - og erstatte det med et par unge skolepiger på trehjulede cykler i sommersæsonen.

Megen tid er der siden åbenbart brugt på at selvudnævne Silkeborg som Danmarks outdoor-hovedstad.

Det forekommer ikke særlig logisk, at Silkeborg som en af de førende danske turistbyer ikke som alle andre byer i Midt- og Østjylland har et tilgængeligt turistbureau.

Der bliver hvert år bevilget ikke mindre end 4,7 millioner skatteyder-betalte kroner fra kommunekassen til driften af et turistbureau i Østergade, der er hermetisk lukket. Hvad får skatteborgerne for disse mange millioner? Hvordan bliver pengene forvaltet? Svarene hænger måske et sted ud i vore skove. Senest er det blevet kendt, at Silkeborg Kommune i al ubemærkethed - i hvert fald for nyhedsmedierne - har flyttet Event Silkeborg fra det lukkede turistbureau til kulturforvaltningen på Silkeborg Rådhus. Hvorfor det?

Det er svært at få en fornuftig forklaring på, hvordan dette outdoor-begreb skal tilføre omsætning til Silkeborgs mange attraktioner, kulturinstitutioner, detailhandel, hoteller, caféer og restauranter.

Bekymringen går på, at Visit Silkeborg - og med vedtagelsen af foreningen Silkeborg Søhøjlandet - i den grad overser, at netop begrebet Søhøjlandet er stærkt indgroet i Ry-Skanderborg, som meget energisk arbejder på at udbrede det importerede ord outdoor til lands, til vands, i luften.

Fra årsskiftet er der truffet statslig beslutning om, at der kun må være maksimalt 20-25 turistdestinationer mod hidtil 80 - og man forventer, at man får samlet turistenhederne senest med udgangen af 2020.

Silkeborg har taget forskud på glæderne ved at stifte Silkeborg Søhøjlandet, men det kan da risikere at give bagslag, eftersom Skanderborg Kommune, der markedsfører sig som Søhøjlandet, har meldt ud, at man måske vender sig mod Aarhus. Formanden for Søhøjlandets Turistforening, Kristiona Ceravolo, har senest til Midtjyllands Avis utvetydigt fastslået: »Vi er meget optaget af at bevare den lokale forankring, så vi ikke bliver lillebror til nogen«.

Så er det ikke snart var på tide, at bestyrelsen for Silkeborg Søhøjlandet/Visit Silkeborg får taget sig sammen og melder ud, hvad den i grunden har tænkt sig at gøre. I øjeblikket virker det som om, at den spiller lidt hasard med vores turisme, der er en ikke ubetydelig del af indtægtsgrundlaget for hele Silkeborg, der jo - for at bruge et dansk fremmedord - er selvudnævnt natur-hovedstad.


Ordet er dit



Mere Debat