Tip os log ind
Foto: Colourbox

Sommervarmen kan ødelægge nattesøvnen - få 12 gode råd til bedre søvn

Flere oplever problemer med at sove, når det er så varmt om natten som nu
26. juli 2018, 18.01

SILKEBORG Sommeren fortsætter med ufortrøden styrke, og det kan ødelægge vores nattesøvn. I en pressemeddelelse forklarer Nick Christensen, der er direktør ved Sengetid.dk, som sælger senge:

- En god nattesøvn er ekstremt vigtig for vores helbred. En spørgeskemaundersøgelse på vores hjemmeside viser, at næsten 75 procent af vores kunder oplever dårlig søvn, når termometeret viser over 20 grader.


Lunten bliver kortere

De høje temperaturer forstyrrer både vores evne til at falde i søvn, til at sove igennem og til at sove længe om morgenen. Nattens uro plager os hele den efterfølgende dag, forklarer søvneksperten.

- Vores humør påvirkes i høj grad, når vi er i søvnunderskud. Vores lunte bliver kortere, vi bliver mere irritable, og vi har mindre overskud til det sociale. På denne måde påvirker dårlig søvn os i dagligdagen og især på arbejdspladsen, forklarer Mikael Rasmussen, som er foredragsholder og søvnekspert.

Forstyrret søvn kan i værste tilfælde have langvarige konsekvenser for vores helbred, hvis det står på i en længere periode. Ifølge en rapport om danskernes søvn fra Vidensråd for Forebyggelse kan mangel på god søvn svække immunforsvaret og øge risikoen for fedme og type 2-diabetes.


Gode råd til bedre søvn i varmen

Luft grundigt ud efter solnedgang. Du sover bedre i et køligt rum.

Mørklæg dit soveværelse - også om dagen. Det sænker temperaturen.

Drik danskvand med salt og mineraler - og alkoholfrie drikke.

Undgå store måltider senere end to-tre timer før sengetid. De øger din kropstemperatur.

Tag et varmt bad før sengetid - det sænker din kropstemperatur.

Frys dine strømper og tag dem på. Det køler dig lidt ned.

Sov lavt, måske i den kølige kælder eller på terrassen.

Brug sovemaske og ørepropper og slip for snorken og trafikstøj.

Sov alene på de varmeste nætter.

Sov med en sommerdyne, dynebetræk eller et tæppe.

Køb en latex-topmadras, der transporterer varme og fugt væk.

Tjek din madras og dit sengelinned. Memoryskum opsamler varme. Brug bomuldslinned.

Kilde: Sengetid.dk

Ordet er dit



Mere Silkeborg