Tip os log ind

Plads til endnu en ny bydel

14. februar 2019, 13.04

Der kommer mange nye boliger i Sydbyen i disse år. Kongegården, Sif Parken og Thors Have er tre af de store projekter, og nu er der også byggeplaner for arealerne langs banen på Dalgasgade.

Et af de største og mest bynære områder ligger dog stadig helt øde og skriger på udvikling - nemlig hele baneområdet. Her ligger Sydbyhallerne lidt gemt, men får heldigvis et nyt kulturhus som nabo i den gamle jernbaneremise. Der er dog potentiale til meget, meget mere på området.

Den gennemkørende jernbane bør nytænkes, så den indgår som et element i en stor, ny helhedsplan. Som jeg tidligere har skrevet om, kan den gamle jernbanebro over Remstrup Å med fordel hæves op i niveau med gangbroen, og jernbanen er dermed allerede godt på vej til at kunne løfte sig over Frederiksberggade, så vejen/krydset kun skal graves lidt ned.

Banestrækningen anvendes af forholdsvis lette passagertog, der - på samme måde som fx Metroen på Amager - nemt kan bæres på søjler langs Drewsensvej, så Sydbyen og baneområdet kan blive sammenhængende med midtbyen - under skinnerne. Det vil ikke forværre støjen fra toget, at det kommer på søjler, og toget vil sikkert på et tidspunkt blive elektrisk.

Hvis banen hæves, vil det åbne for et ocean af muligheder for at bygge både over og under banen, og hele det »gamle« Silkeborg vil få helt ny infrastruktur, hvor fx Valdemarsgade og Steen Blichers Gade pludselig kan forbindes med Drewsensvej.

Der vil endda være mulighed for skabe en vejforbindelse til Søndre Ringvej fra Drewsensvej til Jernbanegade/Dalgasgade under en hævet jernbane og på den måde få en Drewsensvej Vest i en »light« udgave. Den mulighed bør i det mindste tages med i betragtning, inden der nybygges for tæt på Dalgasgade.

Med Nordskovvejen ført ind til krydset ved Trianglen, vil der trafikalt både blive behov for at løse jernbanens krydsning af Frederiksberggade, men også for at Drewsensvej bliver forbundet med Søndre Ringvej. Derfor vil det at løfte banen være en win-win både trafikalt og for udviklingen af et helt nyt byområde, hvor Sydbyhallerne og det nye kulturhus så bliver centrale bygninger med let adgang fra hele byen.

Naturligvis er der nogle ejerforhold, der skal afklares med Bane Danmark, og staten skal også (økonomisk) med i en løsning for jernbanen. Men der er meget potentiale i at udvikle området, der stort set ligger i centrum af en af provinsens for tiden mest attraktive byer.

Hvis banen hæves, skal der selvfølgelig være dobbeltspor og perron med elevatoradgang ud for stationen, og herunder er det oplagt at lave overdækket busterminal. Dermed udnyttes kvadratmeterne optimalt, og vi får en meget funktionel trafikterminal med fri adgang og udkørsel til alle sider.

Så hvis ikke politikerne kan, må der da for pokker være nogle af de driftige arkitekter og bygherrer i Silkeborg, som kan se de visionære muligheder i baneområdet.

Sæt i gang!


Ordet er dit



Mere Debat