Tip os log ind
Foto: Martin Ballund

Personlig betjening - ja tak!

10. maj 2019, 11.38

Min søn skal giftes. Det er der for så vidt ikke noget galt i. Hans kommende hustru er absolut sød, og hun er god ved både min søn og deres lille barn. Så langt så godt.

De unge mennesker glæder sig. Bryllupsforberedelserne har stået på længe. Intet er overladt til tilfældighederne: Størrelsen af bryllupskagen har dog forårsaget et intenst studium i diverse køleskabes bredde og volumen, men også det problem har nu fundet sin løsning. Alt er faktisk klappet og klart til den store dag, som naturligvis er nøje udvalgt. Valdemarsdag. Dagen hvor alle i forvejen hejser flaget til tops, da det jo netop i år er 800-året for slaget i Estland, hvor danerne ifølge sagnet besejrede fjenderne, og hvor Dannebrog ved samme lejlighed kom dalende ned fra himlen.

Oven i købet kan gommen nu også drage et lettelsens suk. Hans værste mareridt kan nu manes i jorden. Valget til Folketinget er til den tid overstået og valgplakaterne for længst pillet ned, så der nu igen bliver frit udsyn til marker, skove og dansk landbrug!

Langt værre står det til med gommens mor. Her har problemerne stået i kø. Kjolen. Hvad med den? Her tænker jeg ikke på brudens påklædning. »Det ender vel med en Lilly-model«. Nemmere kan det da ikke være. Nej, langt sværere er det med gommens mor.

Aldrig før har jeg da sust så meget rundt på nettet. Her er der fotos af oceaner af festklædninger fra alverdens firmaer og med de rigtige og de dyre mærker i nakken. Små fikse og unge modeller svæver rundt i æteren, så skørterne få det helt rigtige svaj foran fotografen. Alt sammen til at blive deprimeret over, når man sidder der foran skærmen, gråhåret og halvgammel og hverken kan passe str. 36 i sko eller i kjole ...

Hvad så? Her er ingen hjælp at hente, og ifølge en artikel i MJA i onsdags ser det ud til, at det kun bliver værre: Et nyt koncept i form af en personalefri butik, Amazon Go, har set dagens lys i USA. Endnu er konceptet eller dele af det ikke kommet til landet, men det er åbenbart blot et spørgsmål om tid, inden webshoppen får tag i de danske butikker.

Der var kun èt at gøre: Skærmen blev slukket. Resolut drog jeg af sted og afsøgte mulighederne udi festkjoler i stort set samtlige tøjbutikker i Silkeborg. Søde og venlige ekspedienter viste kyndigt butikkens sortiment frem. Personalet var alle steder hjælpsomme og imødekommende. Her var ingen butik personalefri, og her suste ingen droner frem og tilbage med kollektionerne!

Efter et par timer lykkedes det! Alle mine forestillinger om en aftenrobe med vidde og ynde, og alle indtrykkene fra nettet blev manet til jorden: En ekspedient, der vidste, hvad det drejede sig om, og som udviste erfaring og ekspertise, fandt sagen, der passede både hoved og krop: En festlig lyserød buksedragt!

Valdemarsdag

kom an!!!


Ordet er dit



Mere Debat