Tip os log ind
  • 1/: Den elektriske Sin er bygget i letvægtskompositmaterialer og har plads til fire. Batteriet er todelt, hvor den ene del kan tages med.
    Foto: Pr-foto
  • 1/: Den lille elbil har en god pladsudnyttelse, og den bygger på tanker fra cykelverdenen.
    Foto: Pr-foto
  • 1/: Interiøret er minimalistisk i bilen, der har en rækkevidde på 160 kilometer.
    Foto: Pr-foto
  • 1/: Biomega-direktør Kenneth Dalsgaard fra Hvinningdal er en væsentlig del af forklaringen på, at cykelhovedkontoret i dag findes i Silkeborg. I 2012 fik selskabet ny ejer, og Silkeborgerhvervsmanden blev tilbudt at stå i spidsen for projektet.
    Foto: Jakob Stigsen Andersen

Ny dansk elbil med udspring i Silkeborg

På Hagemannsvej produceres cykler, og nu satser manden bag det hele også på elbiler
19. november 2018, 18.05

SILKEBORG Idémanden bag cykelfirmaet Biomega ApS på Hagemannsvej er klar med et koncept for en ny elbil, der bygger på erfaringer fra det tohjulede univers.

Der er masser af tanker fra cyklernes verden, som kan omsættes til bilernes.

Det er filosofien bag konceptet for en lille, danskudviklet firepersoners letvægts-elbil, som netop er vist på den store CIIE handelsmesse i kinesiske Shanghai.

Bag ved står Jens Martin Skibsted fra Nordsjælland, der er manden bag premium-cykelmærket Biomega, som blandt andet er kendt for Sine designer- og elcykler i letvægtsmaterialer.

Det er netop disse erfaringer, som er omsat i elbilen, Sin, der er på størrelse med en VW Up, men på byder på en ekstremt god pladsudnyttelse.

- Mange har haft fokus på bilernes udstødning, men en lige så stor udfordring er, at bilerne fylder meget på vejene. I Sin er pladsen udnyttet optimalt med fire elmotorer fordelt på hjulene og et fladt batteri, der fylder som et skateboard, forklarer Jens Martin Skibsted, der er født ind i en af Danmarks rigeste familier, Danfoss-familien.

Bilen er udviklet som en CUV (cross over utility vehicle), hvor der er fire individuelle sæder med ekstra benplads.

Men der er samtidig brugt andre elementer fra cyklernes verden. Det gælder for eksempel det fremadrettede vindue i kølerhøjde, så man får bedre udsyn til de bløde trafikanter, og det ekstra udtagelige batteri, som også kendes fra elcykler.

Det betyder, at man aldrig helt kan køre tør for strøm, fordi man kan tage det lille batteri med sig og lade det op, så man har strøm nok til at komme hen til en større strømkilde med bilen.

Jens Martin Skibsted ser mange muligheder. Især i verdens storbyer, herunder også i Danmark.

- I store byer som København og Aarhus ser man i stigende grad, at mange dropper den almindelige bil til fordel for blandt andet en cargo-cykel, mens de så har en delebil. Med Sin har vi et køretøj, hvor man har den lethed, som kendes fra cyklernes verden, der så overføres til bilernes, og den skal være et tilbud til disse. Det er en lille bil i bilernes verden, men noget af det største, man kan bevæge sig op i i cyklernes verden.


Rækkevidde på 160 kilometer

Jens Martin Skibsted peger på, at producenterne af de konventionelle biler har været gode til at brande forskellige biltyper, især inden for SUV- og crossover-segmentet, så man har en bestemt udstråling, alt efter hvilke signaler bilerne sender. Uanset om det er en Land Rover eller Hummer.

De samme tanker er der et potentiale i for de nye typer af elbiler, der dog i modsætning til de store bilproducenter ikke har et så massivt markedsføringsapparat.

Sin har en samlet motoreffekt på 82 hk og en rækkevidde på 160 kilometer.

Bilen er bygget i lette kompositmaterialer og er udviklet sammen med bileksperter fra tyske München og engelske Coventry, mens det Hongkong-baserede investeringsselskab EVE står bag. Folkene bag håber, at kunne få en produktion i gang fra 2021.

Hvor det skal ske, er endnu ikke afklaret.

Men det er planen, at bilen skal sælges i både Kina og Europa.

Sin skal sælges som en gadget på hjul. Og prisen er foreløbig sat til 20.000 euro eller 150.000 kroner uden danske afgifter, som er noget uvisse så langt ude i fremtiden.

Jens Martin Skibsted opfandt Biomega i 1998, og for nogle år siden flyttede produktion og ledelse til Hagemannsvej i Silkeborg.

Direktør i Biomega ApS er Silkeborgerhvervsmanden Kenneth Dalsgaard.

I København foregår design, salg og marketing. De øvrige arbejdspladser er i Silkeborg.

Her er blandt andet montører beskæftiget med at samle cykler med og uden el-motor samt udviklingsingeniører med speciale i cykler.



Elbilen Sin

Effekt: 60 kW (82 hk)

Ydelse: 160 Nm

0-100 km/t.: 13 sek.

Topfart: 130 km/t.

Batteri-kapacitet: 20 kWh(14 plus kWh flytbar)

Rækkevidde 160 km

Vægt 950 kg

Fire motorer - et på hvert hjul

Batteripakke: Hovedbatteri under gulvet plus et batterimodul.

Biomega har i en årrække produceret premium-cykler. Mærket samarbejder blandt andet med designere som Marc Newson, KiBiSi og Ross Lovegrove. Firmaet, der er grundlagt i 1998, sælger sine produkter i mere end 20 lande.

Jens Martin Skibsted er grundlægger af Biomega. Hans design har modtaget en række internationale priser, og han dannede i sin tid design-konsulentfirmaet KiBiSi sammen med arkitekten Bjarke Ingels.

EVE er en international Hongkong-baseret investeringsgruppe for elektriske køretøjer. SIN er første kommercielle projekt for gruppen.

Ordet er dit