Tip os log ind

Liker vi i virkeligheden alle dem vi liker?

11. maj 2018, 12.31

Da jeg var ca. 12-13 år, var jeg dybt betaget af mange forskellige musikere og sportsudøvere. Personer som fascinerede mig, og som via hårdt arbejde og dygtighed, var kommet gennem nåleøjet til succes. Udvalgte personer jeg kunne se op til - i en dengang noget større verden, som dengang kun var tilgængelig via blade og udenlandske fællesantenne-kanaler.

Dengang kunne man ikke like folk på nettet, men måtte købe T-shirten, eller plakaten til værelset, for at vise hvor man stod og hvem man støttede. Med T-shirt-valget signalerede man også, hvem man selv var, og hvad man så som betydningsfuldt. Man bar i bogstavelig forstand noget af sig selv uden på tøjet, som andre kunne se.

Denne verden er siden internettets indtog blevet væsentligt mindre, og vejen til idolerne er blevet meget kortere. Derudover er det i dag ikke længere nødvendigt at præstere noget særligt for at opnå berømmelse og rigdom. Opnår man et højt antal likes, kan man via sponsorer leve et celebert liv i sus og dus, og rejse fra land til land og tage strandbilleder - mens vores unge misundeligt ser med fra teenage-værelset i provinsen. Nogle af verdens rigeste kendisser er i dag navne som intet nævneværdigt har bedrevet, ud over at have tusindvis af likes. Nogle endda millioner af dem. Tendensen er den samme i Danmark.

Vejene til likes er mange. Der er stadig talentfulde og kreative unge som opnår en stor følgerskare ved at knokle for tingene og kunne noget. Man kan også »komme til« at tabe et bånd med sin private sex-film, opføre sig vanvittigt på nettet, eller dyrke sex i et tv-program. Alle forretningsmodeller der synes at have haft stor effekt på mange af de nyrige celebrities, som vi i dag ser mest til på tv og i sladder-spalterne.

Sensation skaber omtale, omtale giver følgere, og følgere gør alle til en potentiel guldgrube for virksomheder, der samvittighedsløst jagter profit. I sidste uge kunne man f.eks. følge reality-celebre Fie Lauersen (250.000 følgere på Instagram), mens hun fik lavet nye bryster.

En lille rundspørge blandt unge understøtter min teori om, at mange i dag er ukritiske i deres like-kultur. De giver hellere et like for meget - end et like for lidt, uden at vide hvad det i grunden indebærer. De unges likes er blevet plakaterne på væggene og T-shirten fra 80'erne. Andre folk kan se, hvad de liker, og derved dømme dem derefter. Mange unge ved heller ikke, at deres likes er grundlaget for stjerners misundelsesværdige tilværelser. Det er nemlig ret enkelt. Ingen likes - ingen sponsorgaver og ingen penge.

Læs dette som en stille Kr. himmelfarts-opfordring til at gå i dialog med jeres børn. Hvad og hvem interesserer dem på nettet og hvorfor. Hvad liker de, og hvad betyder det i et større billede. »Onani-Caroline« fra Paradise Hotel bliver eks. fulgt af 120.000 personer på Instagram, men hvor mange af dem ville mon købe T-shirten og gå med den?


Ordet er dit



Mere Debat