Tip os log ind
Der er ingen grund til at foretage den rituelle prop-kontrol af vinen, når du er på restaurant. Bare bed tjenere skænke et helt glas. Man kan med rimelighed forvente, at det, der bliver serveret på en restaurant, er blevet godkendt af personalet. Af samme grund skal man ikke være bange for at henvende sig til tjeneren ti minutter senere, hvis vinen viser sig at have prop alligevel. ?
Foto: Colourbox

Kunsten at bestille en vin

Det er ikke altid, at situationen, hvor man skal bestille vin på restaurant, er særlig bekvem. Der hersker et lettere besværliggjort ritual, som hverken hjælper gæsten eller tjeneren. Indgår man derimod i en konstruktiv dialog, kan det at bestille vin blive en væsentligt bedre oplevelse
06. marts 2016, 10.00

Du har sikkert prøvet det før. Dine forretningskunder, hele familien eller måske din date sidder ved bordet, og tjeneren har stukket vinkortet i hånden på dig. Nu er det din opgave at vælge det helt rigtige til maden. Det kan være en fornøjelse, hvis man er hjemmevant i vinens verden og har en god ide om, hvad der kunne passe til, mens det kan være en svær opgave, hvis man dybest set ikke kan overskue de mange linjer med franske producenter, årstal og kvalitetsbetegnelser. Du trækker vejret, tager en mere eller mindre velovervejet beslutning og afgiver din bestilling til tjeneren.

Næste del af akten er det tidspunkt, hvor tjeneren kommer retur med flasken. Han eller hun åbner den og hælder en lille sjat op i dit glas. Og denne del af seancen skal man ikke tage fejl af. Der er ikke tale om, at det nu er op til dig at tage stilling til, hvorvidt du kan lide vinen eller ej. Det handler derimod om for dig, gæsten, i løbet af fem til ti sekunder at vurdere, om vinen har prop eller andre former for defekter, som vil retfærdiggøre, at du kan få den udskiftet til en ny flaske magen til i stedet for; men hvad hvis man dårligt ved, hvordan prop lugter, og man måske tilmed er en smule presset i situationen? Oplever man også, at kokken kommer ind med sine råvarer, når du bestiller en ret, så du kan afgøre, om ingredienserne har en friskhed, der gør dem egnede til madlavning? Nej, det sker ikke rigtig, og derfor behøver man heller ikke at acceptere den præmis, når det gælder vin.


Tjenerens opgave

Når man går på restaurant, kan man med rimelighed forvente, at de ting, der bliver serveret, bliver kontrolleret og godkendt at personalet, og derfor er det heller ikke din opgave at vurdere, om vinen har fejl - og slet ikke i løbet af fem sekunder. Om du vælger at spille med på legen eller blot beder tjeneren om at springe smageritualet over og hælde et helt glas op med det samme, er op til dig, men under alle omstændigheder skal du ikke være bange for at henvende dig ti minutter eller et kvarter senere, hvis det viser sig, at vinen ikke er i orden; selv for professionelle kan det være svært at spotte fejl, medmindre de fra første sekund i glasset sætter alle alarmklokker i gang. Det er helt reelt at sende en vin retur, ligesom det gælder med maden, hvis den ikke er i orden.

Med alt dette på plads er det interessant at dvæle ved, hvad man kan gøre for at få en vellykket oplevelse ud af sin bestilling. Ovenstående seance skal ikke ses som en konkurrence om, hvem der har overtaget. Omvendt gælder det om i samarbejde med tjeneren at nå frem til noget, du som gæst har lyst til at bestille. Man kan som gæst begynde med at være ærlig omkring sit kendskab til vin. Som regel vil de fleste kunne sætte ord på, om de kan lide friske eller tunge vine, og om de skal være krydrede eller frugtige. Vær så præcis i dine ønsker som muligt, for så er der størst sandsynlighed for, at I ender med den rigtige vin ved bordet. Så snart tjeneren har fået et par ledetråde fra din side, har vedkommende væsentligt nemmere ved at hjælpe dig, og er der tale om tjener, der går meget op i vin, er det usandsynligt, at han eller hun ikke vil tage opgaven seriøst.

Skam dig ikke over at bede om hjælp fra tjeneren - dine medspisere ved bordet ville højst sandsynligt ønske, at de turde gøre det samme. Det er vigtigt, at vin ikke bliver for højtideligt. Vin skal nydes, og det gøres bedst, og det er nemmest, hvis man gør sig nogle overvejelser om, hvad man godt kan lide. Husk, at tjeneren er der for at hjælpe gæsten, så gør brug af dette.


Prøv vin på glas

Der er også en anden mulighed, hvis man ikke kan beslutte sig for en flaske til maden, og det er at bestille glasvis i stedet for. Flere bedre restauranter har mulighed for at sætte glas til maden, så samspillet fungerer optimalt, og på den måde lægger man også beslutningen i hænderne på tjeneren. Det er selvsagt svært at finde en vin, der passer til både kammuslinger og braiserede svinekæber, så det giver god mening at få et glas til hver ret. En anden fordel ved at bestille glas i stedet for en flaske er, at du også kan bede tjeneren om en smagsprøve, for de vine, som sælges på glas, bliver alligevel åbnet til formålet, og derfor skal man som gæst ikke frygte, at vinen går til spilde, hvis man hellere vil have en anden.


Ordet er dit