Tip os log ind

Branding og effekt - jeg er nysgerrig

07. september 2018, 12.56

Made in Denmark Nu har Silkeborg Kommune gennem de sidste år stået bag en række forskellige initiativer såsom Outdoor Silkeborg, Made in Denmark, og man er åbenbart godt tilfreds med den »branding-effekt« det giver.

Jeg arbejder til daglig med markedsføring og branding, og er nysgerrig på i hvilket omfang man måler på effekten af denne »brandingeffekt«? Det findes der en række direkte og indirekte metoder til, men er man i Silkeborg Kommune længere med det end bare at mene, at det giver en effekt? Hvor mange ekstra arbejdspladser skaber det, hvor mange ekstra turister kommer der etc.?

Hvis vi tager udgangspunkt i sidste uges super fine arrangement, både det der var arrangeret på golfbanen, men ikke mindst det der var arrangeret i byen (både selve Torvet, men også minigolfturneringen rundt i byen), hvilket forarbejde var der gjort, før man valgte at poste penge i sådanne arrangementer?

Hvad vidste kommunen om golf-entusiasternes adfærd, købsmønstre etc. (kunne jo være fint hvis det var en del af Made in Denmarks indsalgspakke for at få penge fra kommunen).

Jeg er bange for, at man ikke i forvejen vidste ret meget om hvem disse golf-entusiaster var, ellers burde overraskelsen vel ikke være så stor over, at vi åbenbart ikke så dem ret meget hverken på Torvet eller i butikker- ne!

Min opfordring går derfor på, at man sørger for at gøre sit forarbejde grundigt når man forsøger at tiltrække specifikke segmenter (ved vi for øvrigt hvad en Dirt-track atlet lægger af penge i byen, når de er til stævne?) så det er muligt at vurdere, hvilke initiativer vi kan forvente mere af end en udefinerbar »brandingeffekt«.


Ordet er dit



Mere Debat