Tip os log ind
Foto: Martin Ballund

75 kroner

11. september 2018, 12.42

Peter Sig Kristensen stiller i et debatindlæg i mandagens avis spørgsmålstegn ved om de 5 millioner i støtte til den netop afsluttede golfurnering Made in Denmark kunne være brugt bedre og til noget andet. Han rejser selv spørgsmålet om det mon ikke var bedre at bruge det på en »bosætningskampagne, der også rækker ud over Silkeborg bys grænser« eller fx »en flerårig investering i unge frivillige eventmagers uddannelse og arrangementer?«. Svaret på hans egne spørgsmål er naturligvis, at det ville være meget bedre. »Vi hopper sandsynligvis i igen med begge ben som kommune« og han stiller spørgsmålstegn ved »branding- effekten«.

Det er naturligvis helt ok at mene, at pengene kunne være brugt bedre på noget andet, men støtten udgør max 75 kroner pr tilskuer. Er det mon dyr branding? Det lyder som om, at branding er noget, der skal kunne ses som et reelt overskud med det samme. Det skal kunne påvises, at vi fik valuta for pengene i form af flere gæster i byen, og troede de udenlandske gæster virkelig - som Peter Sig antyder - at det hele foregik i Aarhus?

Hvad med den branding der er og var i at mange hundrede frivillige var helt afgørende for at arrangementet hang sammen? De ydede et unikt bidrag og er stolte af, hvad vi kan her i byen. Og i modsætning til hvad Peter Sig skriver, er de frivillige ikke i tvivl om, at det var Silkeborg, der var stedet. De frivillige er de bedste ambassadører for Silkeborg og er efter min mening sammen med hele det professionelle arrangement med til at gøre os stolte af vores by. I min kommune skal vi også kunne den slags - naturligvis. Ligesom vi skal kunne lave en havnefest.

Hverken havnefest eller golf interesser mig det mindste, men det er som om at Peter Sig mener, at vores penge er spildt, hvis ikke det går til noget lokalt lokalt. Og det må i hvert fald ikke være professionel sport.

Jeg er ikke helt klar over hvad en »bosætningskampagne, der rækker ud over Silkeborg bys grænser« er for noget - og er heller ikke sikker på om han mener at Made in Denmark udelukkende var for Silkeborg by? Er Museum Jorn, Kunstcenteret Silkeborg Bad og Riverboat også kun for Silkeborg by?

Jeg forstår heller ikke sammenhængen til at »uddanne frivillige eventmagere«. Skulle det brande byen eller er det mest for deres egen skyld? En ting er sikker: det koster noget mere end 75 kroner pr stk. - og jeg vil gerne se Peter Sig påvise, at den investering betaler sig hjem - men det skal det måske heller ikke?


Ordet er dit



Mere Debat