Tip os
Foto: Martin Ballund

Pressen og campinglivet

17. maj 2017, 13.09

DEBAT Den danske presse (især den med billeder på) har et stort medansvar for, at ferieformen camping har et støvet og fordomsfyldt image.

Jeg vedgår gerne, at da jeg indtrådte i branchen for nu snart 27 år siden, da var campinglivet synonymt med net-undertrøjer, tykke mandemaver, flaske øl (HOF), træsko og farverigt joggingtøj - desværre et image som pressen ikke rigtig har forstået at børste af sig.

Når pressen laver reportage fra en given campingplads, så sidder jeg bare og venter på, hvornår vises de øldrikkende karikerede campister - og det slår næsten aldrig fejl - fotografen leder ihærdigt efter at finde motivet, som en bi der søger honning.

Jamen, drikker camping-ferie-gæster ikke øl? Jo det er der bestemt nogle campinggæster, der gør, men formentlig ikke flere end dem som bor på hotel, kro, feriecenter eller i sommerhus.

Det synes som om, at det ikke er gået op for den danske presse, at ferieformen camping i dag i mange sammenhænge er at sammenligne med et aktivt feriecenter, hvor motion, sundhed og velvære er i fokus.

Har vi som branche ikke selv en aktie i det støvede image? Absolut, vi har slet ikke være dygtige nok til at få fortalt en historien om DNC - Det Ny Camping som ferieform.

Mange mennesker har stadig forståelsen af, at camping udelukkende er noget med at skide på række, ildelugtende toiletletter, drivvåde soveposer, bankospil, pligtig fælleshygge, fastliggere med egen matrikel, flagstang og hegn som var det et kolonihavehus, myggestik på størrelse med tekopper o.s.v.

Som branche har vi slet ikke være dygtige nok til at få drejet kameraet over på den nye virkelighed, som består af feriehuse, der ligner hotelværelser og små sommerhuse, hvor man kan tilkøbe opredning, morgenmad og sandwich til turen, familiebaderum, der matcher ens eget badeværelse derhjemme, campinggæster med MTB'ere og løbesko, campingvogne med gulvvarme og aircondition, glampingtelte med alt i udstyr, fast bund, boxmadrasser o.m.a.

Det er mit håb og ønske, at den danske presse snart finder støvkosten frem og fremviser et reelt og ærligt billede af branchen som helhed og ikke til stadighed dykker ned hos nogle få pladser, hvor klicheerne og fordommene holdes i hævd.


Ordet er dit