Tip os
Foto: Jakob Stigsen Andersen

Nordskovvej - igen-igen!

15. juli 2017, 07.50

NØDVENDIGHED Hvor er det dejligt, Jorn Torvet er blevet færdigt, og alle nu er lykkelige. Lige som da motorvejen åbnede, og alle fandt ud af, at placeringen var den rigtige. Nu har vi så god tid til en ny debat om Nordskovvej - en debat som Hans Okholm åbnede ved at spore en minimal ændring i trafiktallene ét bestemt sted på Århusvej. Og helt uden at tænke på den udvikling der - med hans eget byråds beslutninger - er i midtbyen med stort citycenter, store nye boligområder på Søtorvet, Papirfabrikken, Stadiongrunden, PV-grunden, ved Søndertorv osv. erklærer han Nordskovvej for død.

Nej, Nordskovvej er - hvor meget det end smerter at krydse Remstrup Å og berøre den smukke skovsti - helt nødvendig. På samme måde er det nødvendigt at lave en mere visionær plan for Christian 8.s Vej - der skal to baner helt igennem fra Nørretorv til Sønderport, for at løsne trafikken op, i stedet for de underlige »Gøg&Gokke«-projekter vi senest har set ved Borgergade og Søndertorv.

Og så er det selvsagt bydende nødvendigt, at der er en løsning for jernbanebommene - og helst en, der løfter banen mest muligt, så hele Sønderport ikke skal graves 4-6 meter ned.

Alt det vil være dyrt, og vil tage mange år - men planen er nødvendig at have allerede nu, så der er logik i at lave en Nordskovvej og en Drewsensvej vest. Så jeg er enig med lederen i Midtjyllands Avis fredag, når den slår fast, at en ny diskussion om Nordskovvej ikke tjener noget formål. Og også at selv om den skal via en flot skovsti - uanset hvor smertelig det er - så er det meste her trods alt ikke uberørt natur, men et menneskeskabt spor til en tidligere jernbane.

Det jeg til gengæld ikke er enig med avisen i er, at det er for sent at finde en mere skånsom løsning ved Lillesø. Det kræver blot politisk vilje - måske af et nyt byråd. Det er uanstændigt ikke at vurdere mere seriøst på løsningen med at Nordskovvej følger Nattegalevej/Hjejlevej til Århusvej, og dermed dels sparer en dyr tunnel ved Tranevej, men vigtigst af alt skåner den virkelige natur ved at man undgår at fælde 5,5 hektar fredsskov.

Det nuværende Vej- og Trafikudvalg har desværre bidt sig fast i bordkanten, men så længe skoven ikke er fældet, er det reelt ikke for sent. Forskellen på de to løsninger kunne være interessant at avisen satte fokus på. Og lad os så håbe på mere forståelse hos det nye Vej- og Trafikudvalg fra januar, så vi får et kompromis alle bedre kan forstå og acceptere. For en Nordskovvej får vi brug for, inden byen sander til i trafik af biler - både de traditionelle og de selvkørende.


Ordet er dit